با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
ارائه الگوی آموزش زمینه محور در درس علوم تجربی دوره ابتدایی با تاکید بر حفظ محیط زیست

مریم نعیمی؛ فائزه ناطقی؛ مهناز جلالوندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.30473/ee.2023.67687.2632

چکیده
  چکیده: هدف این پژوهش، ارائه الگوی آموزش زمینه محور در درس علوم تجربی دوره ابتدایی با تاکید بر ‏حفظ محیط زیست‏ است که با استفاده از رویکرد مبتنی ‏بر نظریه پردازی داده ‏بنیاد به صورت کیفی اجرا شده است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیه و تحلیل اطلاعات به ‏روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی ‏انجام ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
واکاوی رابطه میان انسان و طبیعت در برنامه درسی خوشه دروس انسان و سلامت در دوره دوم متوسطه

مریم رحیمی؛ محمدهاشم رضائی؛ فائزه ناطقی

دوره 11، شماره 3 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 77-99

https://doi.org/10.30473/ee.2023.61758.2441

چکیده
  هدف این پژوهش واکاوی رابطه میان انسان و طبیعت در برنامه درسی خوشه انسان و سلامت دوره دوم متوسطه بوده است. با توجه به اهمیت نقش محوری آموزش‌وپرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه درسی ملی، خوشه انسان و سلامت در دامنه محتوایی دروس دوره دوم متوسطه، موردتوجه برنامه ریزان درسی قرار گرفته بود. چنانچه محتوای ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تدوین ملاک‌ها و نشانگرهای تربیت زیست‌محیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق 1404

علی محمدی بلبان آباد؛ محمد سیفی؛ فایزه ناطقی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 99-115

https://doi.org/10.30473/ee.2022.50804.2159

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین ملاک‌ها و نشانگرهای ضروری تربیت زیست‌محیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق­1404 و اولویت‌بندی آن‌، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین‌، ملاک‌ها و نشانگر‌ها و پژوهش کمی جهت اولویت‌بندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیست‌محیطی‌، تربیت زیستی، ابلاغیه ...  بیشتر